Minister Alexander Pechtold beantwoordde vrijdagavond kritiek van VVD-coryfee Hans Wiegel
droogjes met:
“Gelukkig heeft hij van verzekeringen meer verstand.” Daarmee
verwees hij naar Wiegels positie bij het College van
Zorgverzekeraars, maar ook naar een reclamecampagne van
verzekeringsmaatschappij Victoria Vesta in de jaren ’80 en ’90. Een
verzekeringsagent verrichtte allerlei heldendaden, om tenslotte te
zeggen: “Nou, gelukkig heb ik meer verstand van verzekeren.”
In de dagelijkse omgangstaal wordt
vaker naar reclames verwezen. Begin jaren ’70 riepen kinderen, als ze
het niet eens waren met het eten: “Ik ga bij Japie King Corn eten.”
Kwam je begin jaren ’80 ergens op een minder leuk feestje binnen,
mompelde je tegen je vrouw: “Als ze geen Hoppe hebben, dan ga ik
naar huis.” Was het feestje te heftig en ging je naar huis, dan
vroeg je: “Schat, staat de Bokma koud?”