Het marketingconcept ‘halalisering’

In diverse media zie ik het woord ‘halalisering’ opduiken. ,,Wat moslims allemaal niet aangepraat wordt. We moeten ineens
een halal-hypotheek afsluiten en we moeten massaal halal-vlees bij de
supermarkt kopen. Er is een soort halalisering van de Nederlandse
samenleving gaande”, ergert een Nederlander met Marokkaanse wortels zich in Trouw.

Halal (Arabisch: حَلاَلْ, rein, toegestaan) is een islamitische term waarmee wordt aangegeven wat voor moslims toegestaan is. Eigenlijk is ‘halalisering’ een soort van marketing-concept. Moslims vormen ook een afzetmarkt en daar spelen ondernemers op in. Daarom duiken overal steeds meer halal-producten op.

Ik ga hier niet oordelen of deze halalisering wenselijk is. Maar een verrijking van onze taal is het zeker.

Naschrift: Na het plaatsen van dit artikel stuit ik op een artikel over een nieuw product: de halalhypotheek of moslimhypotheek.

Lees ook:Zeer korte gedichten per sms
Lees ook:Beschuttingtaal: chips met curry
Lees ook:Lijken in de Tweede Kamer.
Lees ook:Geen ontkomen aan
Lees ook:Oplossing spellingstelling: Reparatie + service van TV + toestellen [foto-editie]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.